Jeugdriagg - Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve Gedragstherapie (CGt) is een therapiemethode om anders te denken over lastige situaties en je er anders in te gedragen. In je eigen tempo zoek je stapsgewijs situaties op die je lastig vindt en leer je er goed mee om te gaan.

Voor wie?
CGt kan je helpen als je veel piekert en je veel zorgen maakt, zonder dat er een echte reden voor is. Of als je bangĀ bent voor bijvoorbeeld spinnen. Dat noemen we dan een fobie. Het kan je helpen als je heel erg druk bent, maar ook als je somber bent of denkt dat alle anderen je niet leuk vinden. Het kan je helpen als je lichamelijke klachten hebt, die ook de dokters niet begrijpen. Of als je vindt dat je er stom uitziet. Het kan helpen als je eetproblemen hebt en bij nog veel meer.

Hoe ziet de behandeling er uit?
Samen met je therapeut onderzoek je welke situaties voor jou lastig zijn, wat je dan doet en wat je dan denkt. Zijn die gedachten waar of kloppen ze niet altijd? Zijn er andere gedachten mogelijk, die helpend zijn om beter met moeilijke situaties om te gaan? Je krijgt oefeningen mee om thuis of op school stap voor stap anders te denken en anders te handelen. Je leert zo bijvoorbeeld je angst te overwinnen, jezelf rustiger te maken, meer de baas te worden over je drukke gedrag of minder ruzie te krijgen.

Meestal zijn bij de gesprekken met je therapeut je ouders niet aanwezig. Wel wordt er soms ook metĀ hen gesproken, zodat ze jou makkelijker kunnen helpen bij de oefeningen en de opdrachten die je meekrijgt.

CGt kan individueel zijn met gesprekken tussen jou en een therapeut, maar kan ook gegeven worden in een groep(je) samen met andere kinderen of jongeren. In een eerste gesprek met een hulpverlener kijken we wat bij jou het beste past.


>> Meer informatie over het aanmelden

.

Behandelingen



Stuur door naar vriend

Enveloppe